Zbyt wiele zabawek nie jest korzystnych dla rozwoju dzieci. Zbyt wiele zabawek nadmiernie je stymuluje, sprawia, że nie doceniają tego co mają, nie pozwalają im się skoncentrować i zmniejszają szanse na to, że będą miały rozbudowaną wyobraźnię. Jeśli zaobserwujesz jak zachowują się dzieci podczas zabawy z mniejszą lub większą ilością zabawek, zauważysz, że dawanie dzieciom mniejszej ilości zabawek pozwala im na większą kreatywność.

Naukowcy z Uniwersytetu w Toledo w Ohio przetestowali hipotezę, że środowisko, w którym jest mniej zabawek, będzie skutkowało wyższą jakością zabaw dla małych dzieci. W tym celu obserwowali oni zabawę 36 dzieci w wieku od 18 do 30 miesięcy. Otrzymały one najpierw cztery zabawki, a następnie 16 zabawek, dając im czas do zabawy przez 30 minut.

Dzieci, które otrzymały mniej zabawek, uczestniczyły w dłuższych zabawach z jedną zabawką, co pozwoliło na lepsze podejście do odkrywania i bardziej kreatywnej zabawy. Ponadto wykazywały one większą różnorodność w sposobie użytkowania zabawek i rzadziej je zmieniały.

Średnio dzieci wchodziły w interakcję z 8,6 z dostępnych zabawek, gdy miały 16 do wyboru, i 3,1 z dostępnych zabawek, gdy miały do wyboru 4. Innymi słowy, ograniczając wybory, korzystamy na tym, że dzieci nie mogą zmieniać jednej zabawki na drugą, nie dając sobie czasu na odkrywanie wszystkich możliwości, jakie ona oferuje i pozwalając im na kreatywną zabawę.